Har du holdt møde med din hjerne idag?

Da vi tilbage i 2010 lavede Tankekuren version 1.0, var det på inddirekte opfordring fra kvinder som var overvægtige og gerne ville tabe sig. Den sætning der igen og igen hang i luften, var….

 

‘Hvis bare jeg kunne få hovedet med’

Det handlede altså om at indstille hjernen mentalt ved at gøre op med dårlige vaner, tanker og følelser. Nemmere sagt end gjort er dette stadig den store udfordring i 2018. De fleste har fortsat en opfattelse af at det der sker mellem ørerne kan vi ikke stille så meget op med, ihvertfald ikke ved egen hjælp. Ønsket om at få lov til at arbejde med egne tankemønstre er dog fortsat stort og det vil være et spørgsmål om tid før vi indser at dette skal være en helt naturlig del af et vægttabsforløb.

Min erfaring er at det godt kan lade sig gøre at ændre på vægten ved at blive klogere på hvad du tænker, føler og siger til dig selv. Det er ikke raketvidenskab, det kræver bare at du slutter fred med at det er sådan det er.

To af de store udfordringer ved de sidste mange års tilgang til det at tabe sig, er at vi er kommet til at betragte det som en sæsonvare der især har vores interesse de første måneder af året. Det andet er at frygten for at tage på igen, som det sker for 8 ud af 10 der er på traditionelle slankekure, nærmest er en selvopfyldende profeti, ofte fordi vi tænker nederlag allerede inden vi er gået igang.

Du har så mange knapper at skrue på som kan hjælpe dig til at gøre en livsstilsændring nemmere, de fleste mennesker er dog stadig fokuserede på at få et quick fix ved at sætte hårdt ind på omlægninger i maden og motionen. Vi to kan sagtens være enige om at det betyder noget hvordan vi spiser og bevæger os. Din hjerne stritter bare voldsomt imod hvis du ikke holder nogle møder med den om de ændringer du gerne vil foretage. Især walk and talk møder kan den rigtigt godt lide:). Hjerner elsker at gå en tur, det giver dem mere energi og overskud.

Et vægttab der holder, kalder jeg for en livsstilsændring der giver dig en højere livskvalitet. Det betyder at når jeg møder dig et år senere, har du formået at holde vægten uden at kæmpe for det. Du har ændret på dine tankemønstre og har nemmere ved at håndtere svære følelser uden at inddrage maden.

Iøvrigt, omkring det her med at vægten pludselig stiger. Husk nu dig selv på at vægten altså også svinger hos mennesker som er normalvægtige. Det er først et problem hvis den kun svinger den ene vej så tager mere og mere på. Oplever du det ved du nu at det blot er hjernen der fortæller dig at i skal holde nogle flere møder! Du har vænnet dig til at spise på en bestemt måde med et bestemt resultat til følge. Ændrer du på det fra den ene dag til den anden, vil din krop se resultater i løbet af kort tid. Men din hjerne samler ret hurtigt brænde sammen til at give dig en ordentlig skideballe. Heraf kommer udtrykket ‘gal i skralden’. Ok, jeg pakker spøgen til side men ikke mere end at det er vigtigt du forstå at hjernen insisterer på at blive atget med på råd.

Tankekurens app er nudging, dens opgave er at skubbe lidt til din hjerne hver eneste dag i 3 måneder. Det bedste ved den er at den også er et quick fix for dig der synes et vægttab er svært. Allerede efter få uger vil du se resultater. Måske ikke i form af et vægttab, det kan også bare være i form af lyst til at gøre mere af det der er godt for dig. Din motivationsmuskel kræver energi og overskud, det hjælper Tankekuren dig med.

Husk nu på følgende. Et vægttab der holder skyldes en positiv ændring i din livsstil, dette betyder højere livskvalitet for dig!

God fornøjelse:)

Per fra Team Tankekuren

 

 

 

 

Skridttælleren er stadig en god ide

Når vejret er så smukt på en søndag, er en go gåtur helt oplagt. Er man flere, går snakken også, hvis ellers man har luft til det. Humøret stiger et par grader og du tænker bedre tanker. At sætte det ene ben foran det andet er en af de bedste motionsformer der findes, her falder folk ikke fra som vi ser det i fitnesscentrene, henover året er gåturene derfor en af de aktiviteter du kan skabe størst resultater med.

Vil du gerne føre lidt regnskab med hvor langt du går og hvor mange skridt du tager, er skridttælleren stadig et fint værktøj. Det er motiverende og kan hjælpe dig med at gå rigtigt frem så du ikke får skader.

Du har måske hørt at Sundhedsstyrelsen anbefaler 10-12.000 skridt om dagen (ca. 7 km). Det kan lyde af ganske meget, især hvis du ikke går regelmæssigt. Jeg anbefaler derfor at du bruger en skridttæller til at finde ud af hvor mange skridt du går i løbet af 1 eller 2 uger. Dette tal kan du bruge som dit udgangspunkt og derefter blot lægge 10% til hver uge.

Eksempel: Du går med skridttælleren i 14 dage, lægger dagene sammen og deler med 14. Vi siger det giver 2500 skridt om dagen. Altså er dit udgangspunkt at du går 2500 skridt om dagen. Dette gør du i den første uge. I uge 2 lægger du 10% til. 2500 + 10% = 2750 skridt om dagen.

Jeg taler som fysioterapeut og som coach når jeg foreslår denne fremgangsmåde. Det er motiverende og mindsker muligheden for at du får ondt både her og der. Alt for mange lægger alt for hårdt ud, der er ingen grund til at være unødigt hård ved sig selv.

Håber du kan bruge det lille søndagstip. Du finder også dette omkring gåture inde i appen fra Tankekuren, sammen med meget andet godt der motiverer og giver energi og overskud, til en livsstilsændring og højere livskvalitet.

God fornøjelse:)

Et godt nytår og et godt råd til vægttabet

Godt nytår kære læser. Jeg håber du og dem du holder af har fået den bedst mulige start på 2018.

Året er nogle få dage gammel og ugebladene bugner allerede med mennesker der har tabt sig 10 kg på få uger. Igen i år skal vi høre om slankekure i rå mængder, den ene mere bestialsk end den anden.

Det fascinerende spørgsmål der altid rejser sig i hovedet på mig er hvorfor det er ekstra fedt når det går hurtigt.

Er det fordi at det bare skal overståes så man kan komme videre med sit liv?

Livet er jo netop at finde i selve vægttabet, så hvorfor ikke lade det vare så længe som muligt. For hvert kilo fedt du taber dig, (hvis du altså ønsker at tabe dig) vil du mærke at din livskvalitet stige lidt dag for dag.

Det er en misforståelse at tro at et stort vægttab i starten af forløbet, øger dine muligheder for et godt resultat på den lange bane. Et fænomen som er opstået fordi vores primære opmærksomhed er rettet imod at spise sundere og bevæge sig mere. Med det fokus er det svært at holde motivationen oppe i ret lang tid og det er derfor tvingende nødvendigt med et hurtigt resultat vi kan fejre. Men lykken er lunefuld og glæden er ofte kort. Kiloene sniger sig på henover året og vi vender stille og roligt tilbage til udgangspunktet eller til noget der er værre.

Mit råd til dig er derfor at du bruger de første måneder af året på at holde tempoet på vægttabet nede så du bliver mere opmærksom på dig selv, dine gode og dårlige vaner, hvad du siger når du ‘taler’ med dig selv, din kropsholdning, hvor meget du bander, hvad du føler i bestemte situationer osv.

Giver dette mening for dig?

Et holdbart vægttab opstår når du lærer at nyde processen og bliver afklaret omkring hvad der virker for dig og er godt for dig.

Og ja min ven. Selvfølgelig betyder det noget hvad vi spiser og at vi bevæger os hver dag.

Det er bare ikke der vi starter hvis vi vil have succes.

Tankekurens app er lavet for at hjælpe dig med at blive afklaret, give mindre stress og mere ro, energi og overskud. Og gjort på en måde som er anerkendende.

Vælger du at bruge den må du blot love mig een ting:

Stop op i 2 minutter hver dag, lyt og læs dagens tekst og fortsæt så med det du var igang med. Så enkelt er det at blive skubbet i den retning som er god for dig, som gør dig lettere i livet og i kroppen.

Godt nytår og god fornøjelse

Per fra Team Tankekuren App

Ps: Har du spørgsmål eller kommentarer er du altid velkommen til at skrive en mail eller på facebook