Skridttælleren er stadig en god ide

Når vejret er så smukt på en søndag, er en go gåtur helt oplagt. Er man flere, går snakken også, hvis ellers man har luft til det. Humøret stiger et par grader og du tænker bedre tanker. At sætte det ene ben foran det andet er en af de bedste motionsformer der findes, her falder folk ikke fra som vi ser det i fitnesscentrene, henover året er gåturene derfor en af de aktiviteter du kan skabe størst resultater med.

Vil du gerne føre lidt regnskab med hvor langt du går og hvor mange skridt du tager, er skridttælleren stadig et fint værktøj. Det er motiverende og kan hjælpe dig med at gå rigtigt frem så du ikke får skader.

Du har måske hørt at Sundhedsstyrelsen anbefaler 10-12.000 skridt om dagen (ca. 7 km). Det kan lyde af ganske meget, især hvis du ikke går regelmæssigt. Jeg anbefaler derfor at du bruger en skridttæller til at finde ud af hvor mange skridt du går i løbet af 1 eller 2 uger. Dette tal kan du bruge som dit udgangspunkt og derefter blot lægge 10% til hver uge.

Eksempel: Du går med skridttælleren i 14 dage, lægger dagene sammen og deler med 14. Vi siger det giver 2500 skridt om dagen. Altså er dit udgangspunkt at du går 2500 skridt om dagen. Dette gør du i den første uge. I uge 2 lægger du 10% til. 2500 + 10% = 2750 skridt om dagen.

Jeg taler som fysioterapeut og som coach når jeg foreslår denne fremgangsmåde. Det er motiverende og mindsker muligheden for at du får ondt både her og der. Alt for mange lægger alt for hårdt ud, der er ingen grund til at være unødigt hård ved sig selv.

Håber du kan bruge det lille søndagstip. Du finder også dette omkring gåture inde i appen fra Tankekuren, sammen med meget andet godt der motiverer og giver energi og overskud, til en livsstilsændring og højere livskvalitet.

God fornøjelse:)